Ahad, 27 Januari 2008

Cara nak jadi kaya raya.


Artikel ini agak poyo walaupun tulisannya skema. Aku sendiri bukan orang kaya. Tapi kaya yang sebenar bukanlah kaya harta, tapi kaya jiwa. Apapun, layan je lah.

Cara nak jadi kaya.

Boleh dikatakan semua orang bercita-cita nak jadi kaya atau jutawan. Semua orang nak hidup senang. Hampir semua orang juga ada cita-cita nak hidup bebas dan senang lenang dengan duit dan harta yang melimpah ruah. Memiliki rumah banglo besar, ladang sendiri dan kereta yang berjenama bagus lagi gah. Hidup bebas. Bebas dari segala-galanya? Harus kita ingat, hidup adalah perjuangan.

Kita kena ingat, bukan senang mahu senang. Juga bukan susah mahu susah. Itulah lumrah kehidupan. Tak salah mengejar kekayaan tapi jangan sampai lupa diri. Fikir dulu niat kenapa nak jadi kaya? Apa definasi kaya? Berapa banyak harta perlu ada baru dipanggil orang kaya? Kaya yang sebenar bukanlah kaya harta, tapi kaya jiwa.

Rezeki dan jodoh pertemuan semuanya sudah tertulis. Tidak terlebih dan terkurang. Tapi kita mestilah berusaha. Mari kita sama-sama belajar bagaimana mahu jadi kaya. Ada macam-macam cara nak jadi kaya. Ada cara baik, ada cara jahat. Ada cara mulia ada cara hina. Ada yang beruntung dah lahir memang kaya. Ada yang berusaha mati-mati tapi tak juga jadi kaya. Apa yang tak kena?

Jodoh pertemuan dan rezeki adalah ketentuan dari tuhan. Tapi tuhan suruh kita usaha. Ada yang kahwin dengan mak janda kaya, terus jadi kaya. Senang kan nak jadi kaya? Nampak senang tapi kalau tak usaha megurat mak janda tadi memang tak jadi.

Untuk jadi kaya dengan berkat kita tentulah mahu cara yang baik, contohnya dengan berniaga dan menyimpan duit. Berniaga perniagaan yang halal dan jujur. Barulah berkat dan hati tenang. Kaya tapi hati gelisah buat apa?

Cara nak kaya macam mana sebenarnya? Usahalah bersungguh-sungguh di jalan yang betul dan mengikut lunas perundangan. Itu saja. Rajin bersedekah agar ada bantuan ajaib dari langit.

Tengoklah apa orang kaya buat dan tirulah apa mereka buat! Janganlah asyik puas hati dengan makan gaji saja. Kalau harap makan gaji, sampai ke tua pun susah nak kaya. Kalau anda simpan RM seribu sebulan, selama 30 tahun tanpa miss walau satu bulan,(tidak melaburkan di mana-mana), tahukah anda jumlah terkumpul itu tidak sampai pun setengah juta?

Boleh dikatakan kalau macam tu, kalau anda makan gaji, hampir mustahil anda akan kaya, kecuali anda simpan duit gila-gila dan mati-mati. Jadi, apakah langkah-langkah yang betul untuk menjadi kaya?

Pertama sekali anda kena ada masa yang banyak. Masa itu emas. Kalau tak percaya cuba letak RM 10 ribu dalam akaun ASB. Dalam masa 10 tahun, kalau anda tak usik berapa anda ada? Kalau anda ada masa selama seratus tahun bagaimana? Tentu boleh jadi jutawan kan? Tapi bukan semua orang ada masa yang banyak macam tu. Paling kuat pun 30 tahun, jadi anda kenalah simpan lebih sikit, itu saja. Kenapa saya cakap macam tu?, sebab kita pun tak mau lah asyik simpan jer tanpa menuai hasil. Tapi tuai hasil bila tiba masanya, bukan dengan berjoli masa muda. Bila dah tua apa hasil yang ada?

ASB tu baru untung 7-8 % sahaja setahun. Ada dana yang mampu beri 10- 15 % pun setahun, tapi kita macam malas berusaha nak cari. Kita tahu, sedar dan ada ilmu, tapi malas nak bertindak, suka tunggu dan lihat.

Public Mutual adalah contoh pelaburan yang baik. Pulangan lumayan jika tahu menguruskan risiko pelaburan. Insuran juga bagus untuk melabur. Ia mendisiplinkan diri sebab duitnya susah nak keluar, tak macam ASB.

Kalau nak kaya, tentukan matlamat berapa duit anda nak kumpul dan kemudian usahalah. Dengan adanya matlamat barulah kita akan berusaha denga jelas. Usaha kena ada. Cara kena betul. Sistem kena ada. Bukan hanya berangan angan kosong. Cari jalan dan buat. Fikir.

Bukan sehari dua boleh terus jadi kaya. Kita kenalah buat sesuatu yang mendatangkan keuntungan. Berniaga adalah jalan yang terbaik. Masa, sesuatu yang perlu kita laburkan juga.

Modal tak ada? Itu alasan yang tak boleh di terima. Kalau nak jadi kaya, kenalah berusaha cari modal. Sedikit pun tak apa. Mula - mula memanglah susah, nak jadi kaya bukannya mengambil masa sehari dua. Lainlah kalau anda nak main Jackpot. Lagi satu ialah skim cepat kaya. Janganlah terlalu mudah sangat tertipu. Yang peliknya, benda yang betul tak nak buat pulak, benda yang tipu pulak yang kita terkejar kejar nak buat.

Berniaga kena ada barang nak jual, barulah berniaga namanya. Ada secara jelas dari mana duit untung, berapa modal berapa untung. Kalau bayar duit kemudian tiap tiap bulan duit masuk, mana datang duit tu? Duit bukannya macam daun. Mana ada orang senang senang nak bagi duit?

Berniaga macam mana nak kaya? Jual nasi lemak? Jual burger? Jual goreng pisang? Itu tak kisah, yang penting kena jual secara besar, setiap masa dan meluas baru boleh kaya. Kalau jual kat taman anda saja, boleh, tapi lambat la nak kaya.

Kenyataannya, hampir semua orang mampu menjadi jutawan jika rajin menyimpan duit setiap bulan. Setiap bulan tanpa terlepas, simpan duit. Bunyinya macam senang dan nampak juga senang, tapi tak semua orang buat. Tak semua orang menyimpan duit setiap bulan dengan penuh disiplin. Lebih teruk lagi apa? Bukan saja tak menyimpan, malahan berhutang lagi. Kalau macam ni jangan haraplah nak kaya.

Macam mana cara bijak untuk cari duit?

Lihat orang-orang yang sudah berjaya dan belajarlah dari mereka! Buat apa yang mereka buat. Mereka biasanya berniaga.

Ada macam-macam cabang perniagaan di Malaysia. Hendak seribu daya. Tak hendak seribu dalih. Kalau terus makan gaji, sampai bila nak kaya? Buka mata buka hati dan bertindaklah dengan berani!

Anda boleh jadi ajen insuran kalau mahu. Ada banyak syarikat insuran yang hebat hebat di Malaysia. Anda juga boleh buat MLM kalau yakin. Apa pilihan anda jika ingin membuat MLM?

Tentulah dengan menyertai MLM yang hebat dan global. Di Malaysia bukan saja ada beratus, malah beribu syarikat MLM. Ada yang betul dan ada juga yang tak berapa betul. Ada yang senang dan ada juga yang susah, contohnya jual tuala wanita. Tapi payah, macam tu pun ada juga orang yang buat, ada juga yang berjaya jadi jutawan.

Sekarang ini zaman komputer dan internet, lagilah senang nak buat MLM. Tapi anda kenalah cari MLM yang berteraskan internet juga. Anda boleh join perniagaan secara online seperti Biorich.

Anda boleh jual secara besar dan meluas. Bagaimana? Guna internet untuk menyebarkan pada ramai orang tentang barang yang kita nak jual. Cari downline, sebab ia umpama staff anda yang akan bekerja untuk anda. Ini bukan skim cepat kaya, ini perniagaan jual barang secara online di internet. Konsep MLM cari downline.

Kebanyakan usaha untuk menjadi kaya adalah usaha untuk berjumpa dan berberniaga urusan dengan manusia. Urusan jual beli. Jika anda tak mahu berurusan dengan manusia macam mana mahu kaya? Berurusan dengan syarikat Sport Toto sahaja boleh jadi kaya ke? Jiran saya jual komik pun kaya juga.

Kata Ustaz Zahazan, kalau nak kaya kena rajin sembahyang sunat Dhuha. Kawan Ustaz Zahazan yang amalkan benda ni gaji dia Rm 5000 satu hari. (bukan satu bulan)!!!

Lagi satu la, kalau nak kaya kena rajin bersedekah. Kena selalu infak harta ke jalan Allah. Kena tolong orang susah, orang miskin dan anak-anak yatim. Yang ni bukan saya yang cakap ya, ini saya belajar dari ustaz-ustaz dan dalil dari Al-quran.

“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai: seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurnia-Nya) lagi Maha Mengetahui” [Al-Baqarah 2:261]

Saya sendiri pun masih berusaha untuk jadi kaya. Saya bekerja makan gaji dengan syarikat elektronik. Pada masa lapang saya berniaga secara online.

Ya Allah, jika rezeki masih di langit turunkanlah, jika di bumi keluarkanlah, jika jauh dekatkanlah, jika sukar permudahkanlah, jika haram sucikanlah....amin. -doa dhuha

1 ulasan:

infinity downline berkata...

Have a great site and have a very good article. Above snap is quite good.