Jumaat, Mei 23, 2008

Orang kaya semakin kaya


Inilah senarai orang-orang kaya di negaraku Malaysia- dahulunya Tanah Melayu

1. Tan Sri Robert Kuok US$ 10 billion
2. Tan Sri Ananda Krishnan US$ 7.2 billion
3. Tan Sri Lee Shin Cheng US$ 5.5 billion
4. Tan Sri Teh Hong Piow US$ 3.5 billion
5. Puan Sri Lee Kim Hua n family US$ 3.4 billion
6. Tan Sri Queck Leng Chan US$ 2.4 billion
7. Tan Sri Yeoh Tion Lay n family US$ 2.1 billion
8. Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary US$ 1.8 billion
9. Tan Sri Vincent Tan US$ 1.3 billion
10. Tan Sri Tion Hiew King US$ 1.1 billion

Ada tak dalam senarai nama kat atas yang jadi kaya dengan makan gaji? Makan gaji susah la nak kaya bang. Makan gaji ni mana cukup nak jadi kaya.

Semua orang orang kaya di atas menjadi kaya dengan berniaga. Lagi sekali, B-e-r-n-i-a-g-a. 1 billion tuan tuan, bukan 1 juta. Dalam senarai top ten ini, hanya ada seorang sahaja melayu. So fikirlah sendiri di mana silapnya.

Kenapa orang melayu tak boleh berjaya dengan hebat dalam perniagaan. Mungkinkah sikap melayu itu sendiri yang menjadi puncanya? Orang melayu yang takut untuk berusaha gigih untuk maju atau melayu yang memang layu? Atau orang melayu memang diasuh sejak kecil agar makan gaji. Pilih jalan yang selamat. Pilih jaminan hidup, jangan cari risiko. Adakah pilihan ini tepat?

Anda ada modal ke nak berniaga? Ada ilmu? Ada contact? Kalau takde modal dan semua tu, jangan la bermimpi.

Tapi boleh berangan angan. Kalau nak kaya dengan berniaga, caranya kena betul. Jangan pula terjebak dengan skim cepat kayap. Orang melayu memang suka skim cepat kayap tak tau kenapa.

Penulis ialah seorang dealer syarikat emas Public Gold kod PG00073921

Foto saya
Saya ialah seorang dealer berdaftar Public Gold sejak September 2016. Dalam blog ini saya menulis nota kehidupan peribadi. Selain itu, saya berkongsi kebaikan Public Gold. Public Gold cuma salah satu jenama syarikat menjual emas. Harga setiap syarikat emas adalah sedikit berbeza-beza antara syarikat emas kerana faktor tersendiri. Saya bukanlah penganalisis professional, namun saya memberikan input berkaitan Public Gold secara jujur kerana saya sendiri melabur dengan emas Public Gold. Data dalam blog ini untuk saya meneliti sendiri perkembangan diri saya dalam kehidupan sebagai seorang dealer emas Public Gold dan juga sebagai seorang insan yang cuba membaiki diri. Whatsapp saya 012-9108905 kalau ingin membeli emas Public Gold.
Budaya Public Gold ialah belajar dan terus belajar. Anda boleh follow FB Page Public Gold Internasional untuk mendapat maklumat terkini.