Khamis, Julai 16, 2009

Di mana boleh dapat kad Touch N Go dan Smart Tag?



OK terus tentang kad touch n go ya.
Kad touch n go ini memang bagus. Membayar tol tanpa tunai. 

Masalah kad biasa touch n go ialah bila nak topup. Memang ada plaza tol yang memang boleh topup. Tapi ini menjadikan jalan sesak. Buang masa dan tenaga. 

Ada juga platform topup yang disediakan namun bukan semua tempat ada kemudahan ini. Kalau topup di stesen minyak pula masalahnya ada sedikit cas tambahan. 

Masalah berlaku bila baki kurang dan berlaku pula di jalan sesak. Banyak masa akan terbuang mencari tempat top up kerana tiada topup secara online. 

Sebab itu lah kad terkini touc n go kini datang bersama NFC. 

Ini lah kad touch n go yang basic. Kalau letak Smart Tag pulak memang cun la.


Musim raya bakal tiba setiap tahun. Bila musim raya, jalan dan highway pastinya sesak dengan kenderaan. Inilah masanya memiliki kad yang senang topup memberi kelebihan. 

Kebayanyakan kereta akan beratur panjang demi membayar tol. Kalau anda guna kad touch ni go yang biasa, memang agak sulit. Pertama susah nak periksa baki. Kedua susah nak cari tempat top up kalau baki kurang. Itu kira susah jugak tu untuk melancarkan perjalanan yang jauh lagi memenatkan. 

Kini sistem bayaran tol tidak lagi menerima duit tunai, semuanya mesti guna kad touch n go, smart tag atau pilihan terbaru, RFID (update 30 September 2020)
 
Untuk naik LRT, komuter, bayar tiket wayang, semuanya boleh guna kad touch n go. Kalau naik komuter dan guna kad touch n go, bayarannya adalah lebih murah berbanding guna tunai.

Jadi dekat mana sebenarnya nak cari kad touch n go dan smart tag ni? Kalau nak cari touch n go, pastikan beli versi yang terkini yang boleh topup secara online. 

Anda boleh cari kad Touch n Go versi nfc ini dekat kedai yang menjadi rakan niaga pihak Touch N Go. Antara yang paling mudah ialah di pasaraya TESCO dan farmasi Watson yang kini terdapat banyak 
di pasaraya besar.

Contohnya kalau anda orang Putrajaya sangat mudah. Pergi saja ke Alamanda, dan cari farmasi Watson. Kat situ memang ada jual kad touch n go kerana Watson adalah rakan niaga touch n go. 

Kalau anda beli barang Watson lebih dari rm 100 anda siap dapat free lagi kredit kat dalam kad touch n go itu. 

Itu kalau orang Putrajaya la, so orang lain macam mana? 

Tak ada masalah, cari lah kedai farmasi Watson yang berdekatan dengan tempat anda, sekarang ni dah banyak. Tesco pun dah banyak cawangan sekarang kan.

Kalau anda nak beli secara online pun dah ada sekarang ni. Anda boleh saja klik ke link yang berikut untuk 
👇
dapatkan kad touch n go versi NFC secara online.

Kalau nak cari kad touch n go terus dari pihak touch n go sendiri, anda bolehlah juga berhubung secara terus dengan mereka. 

Email: careline@touchngo.com.my
Careline: +603 2714 8888
Fax: +603 2714 8889
Operation Hours: 7am to 10pm daily (including public holidays)
Facebook: www.facebook.com/MyTouchnGo
Twitter: www.twitter.com/MyTouchnGo
SMS: Text us now! All you need to do is
type TNG
send to 36266

*SMS ni bukan free ya, standard cas bergantung pada line apa anda pakai.

Rancanglah perjalanan anda dengan baik kalau anda berjalan jauh. Pastikan kad touch n go berbaki sekurang-kurangnya RM50. 

Bukan apa, dah tak payah fikir nak cari tempat topup. Kalau baki kurang, nak undur kereta masalah dia ialah orang bising dan silap haribulan kena hon bertalu-talu.

Cepat-cepat lah cari kad Touch N Go pada pemandu-pemandu yang bakal pulang berhari raya di kampung. Kalau anda pasang pulak lagi kad Touch N Go dengan Smart Tag memang terbaik la. Senang. 

Bukan sahaja memudahkan anda, tak perlu terkorek-korek cari duit syiling, tak perlu nak berhenti lama-lama, tak perlu asyik tekan brake saja, masa pun lebih jimat.

Penggunaan kad Touch n Go beserta smart tag boleh menjimatkan masa sehingga 4 kali ganda selain memudahkan perjalanan anda. Harga satu unit smart tag ialah RM 120. Harganya agak mahal, tapi masa yang anda boleh jimat atas jalan saya rasa berbaloi untuk jangka panjang.

Bukan semua Plaza Tol ada jual smart tag. Kalau nak beli smart tag memang kena cari kat tempat tertentu sahaja. OK lah sebelum beli smart tag kena la ada kad dulu, kad touch n go.

Kalau anda mahu jumpa sendiri dengan wakil touch n go bolehlah ke hubs mereka. Hubs Touch n Go ni kira macam pusat servis atau ofis yang anda boleh jumpa untuk beli, komplen atau membuat urusan lain yang berkaitan dengan touch n go.

Lokasi hubs utama Touch n Go ialah di lokasi-lokasi berikut:

The Sphere

Unit G-6, Ground Floor , The Sphere
No. 1, Avenue 1
Bangsar South
No. 8, Jalan Kerinchi
59200 Kuala Lumpur
NU Central

KL Sentral Station
Lot 17 Departure Hall,
Level 1 KL City Air Terminal,
KL Sentral Station,
50470 Kuala Lumpur

Johor Bahru
Wisma Nufri, No. 12D,
Jalan Yahya Al-Datar,
Johor Bahru, Johor

Selain dari lokasi di atas, kaunter Khidmat Pelanggan Plaza Tol (yang terpilih) juga ada menjual kad touch n go. Untuk kepastian anda bolehlah terlebih dahulu menelefon pihak tol terbabit untuk bertanya.

Anda juga boleh cuba cari hub bergerak iaitu van touch n go yang menjadi hub bergerak mereka. Untuk maklumat tentang lokasi van anda perlu mengikuti maklumat terkini dari laman facebook pihak touch n go.

Untuk maklumat yang terkini dan update semasa, anda boleh terus ke laman FB mereka di link berikut iaitu laman Facebook rasmi mereka di laman  FB Touch N Go.

Untuk bercakap sendiri dengan pihak Touch n Go, silalah menelefon ke pusat khidmat pelanggan mereka di talian 03-27148888.

Anda boleh juga membeli kad touch n go secara online di laman jualan online terkenal seperti shopee. Biasanya di sini ada kad touch n go edisi khas.

Laporan terbaru dari Lembaga Lebuhraya Malaysia bertarikh 9 September 2015 menyatakan menjelang tahun 2017 semua lebuhraya akan menerima bayaran secara elektronik sepenuhnya, maka ini bermakna tiada lagi bayaran secara tunai. Jadi mahu tak mahu anda kenalah berubah dan mula mencari kad touch n go mulai sekarang!

Kalau semua dah tak boleh dapat jugak macam mana?

Ada kad pengenalan kan? My kad. Tengok belakang dia ada simbol macam ni tak seperti dalam kotak merah kat bawah?


Kalau ada tahniah, itu maksudnya kad pengenalan anda BOLEH dijadikan kad touch n go, dengan syarat anda tambah nilai secara sah. Jadi tak payah la nak cari kad lain.

Fakta menarik:

Kalau anda guna kad touch n go semasa menaiki tren MRT Sungai Buloh Kajang, anda akan mendapat diskaun 20 % pada harga asal tiket.
*Tertakluk pada polisi semasa  syarikat PRASARANA

Update 2019: Anda kini boleh juga membeli kad Touch N Go edisi khas Tun Mahathir secara terus dari laman web pembelian secara online yang popular malaysia seperti Shopee, Lazada atau PG Mall.

Penulis ialah seorang dealer syarikat emas Public Gold kod PG00073921

Foto saya
Saya ialah seorang dealer berdaftar Public Gold sejak September 2016. Dalam blog ini saya menulis nota kehidupan peribadi. Selain itu, saya berkongsi kebaikan Public Gold. Public Gold cuma salah satu jenama syarikat menjual emas. Harga setiap syarikat emas adalah sedikit berbeza-beza antara syarikat emas kerana faktor tersendiri. Saya bukanlah penganalisis professional, namun saya memberikan input berkaitan Public Gold secara jujur kerana saya sendiri melabur dengan emas Public Gold. Data dalam blog ini untuk saya meneliti sendiri perkembangan diri saya dalam kehidupan sebagai seorang dealer emas Public Gold dan juga sebagai seorang insan yang cuba membaiki diri. Whatsapp saya 012-9108905 kalau ingin membeli emas Public Gold.
Budaya Public Gold ialah belajar dan terus belajar. Anda boleh follow FB Page Public Gold Internasional untuk mendapat maklumat terkini.