Ahad, Disember 18, 2016

Kenapa menyimpan perak dengan Public Gold


Saya pasti ramai orang berminat melabur dengan emas. Tetapi tak ramai yang minat dengan perak. Saya akan jelaskan kenapa pelaburan perak adalah satu langkah bijak.

Perak adalah logam yang berharga sebagaimana emas walaupun kita tahu emas memang jauh lebih berharga.

Perak mempunyai ruang luas untuk harga bergerak naik. Bagi emas pula harga bergerak naik adalah tidak terlalu luas.

Dalam 5 tahun ke belakang ini harga perak pernah dua kali mencecah 1000 USD sekilo. Dengan harga sekarang 500 USD sekilo maka masih ada ruang 500 USD untuk anda "berharap". Sifirnya pun mudah saja. Beli sekilo perak hari ini dan tunggu harga dia menjadi 1000 USD terus cepat-cepat jual. Dalam kadar tukaran duit sekarang anda akan untung sekurang-kurangnya 2000 ringit malaysia.



Itulah kelebihan perak, anda sudah boleh menjadi seperti pelabur "professional" sebab mampu beli sekilo. Kalau emas nak beli sekilo harga dia sekitar 180 ribu dan harga dia untuk bermain anda perlu sifir yang lebih tepat sebab silap sifir anda akan rugi. Tambah lagi emas nak kena jaga elok-elok dan banyak lagi faktor lain seperti emosi sebab emas ni aura dia lain sikit.

Masa depan perak adalah begitu cerah. Kalau anda masih ragu tengoklah data permintaan perak berbanding bekalan perak yang dapat dikeluarkan. Data berikut datang dari analisis yang dibuat oleh Bloomberg.


 
Tahukah anda dengan duit sekitar RM 3000 anda sudah boleh membeli sekilo jongkong perak yang mempunyai pengiktirafan LBMA. Tambahan lagi dengan harga yang jatuh akibat kenaikan dollar US dalam sehari dua ini, harga sekilo jongkong perak (jenama Public Silver) hari ini cuma RM 2781 sahaja.

Saya suka menyimpan jongkong perak. Masalah saya ialah saya tidak ada tempat menyimpan yang sesuai kerana saya belum memiliki rumah sendiri. Tambahan pula kalau saya berpindah nanti jongkong-jongkong perak yang agak berat itu pasti menjadi masalah untuk diangkat ke sana dan ke sini.

Mujurlah Public Gold mempunyai sistem GAP untuk emas dan SAP untuk perak. GAP ialah Gold accumulation programme. SAP ialah Silver accumulation Programme.

Dengan sistem berkenaan saya boleh membuat pembelian emas atau perak dengan pemindahan duit secara online. Jumlah berat perak yang saya simpan akan direkod dalam sistem dan saya boleh mengambil stok fizikal pada masa yang saya fikirkan sesuai. Buat masa sekarang saya cuma beli sahaja emas dan perak melalui sistem yang dibuat oleh Public Gold.

Emas saya terus ambil bila mencapai berat yang saya idamkan kerana emas walaupun berat kecil tetapi nilainya adalah tinggi. Emas juga senang untuk saya terus pajak di Pos Ar Rahnu bagi mendapat sedikit duit pembiayaan membaiki kereta saya yang selalu meragam itu.

Sebagai seorang pekerja atau peniaga yang begitu susah mengumpul duit sistem Public Gold ini adalah yang terbaik. Hasil titik peluh anda bekerja anda dapat lihat sendiri dalam bentuk fizikal.

Membeli komoditi fizikal adalah satu bentuk pelaburan yang bijak untuk jangka masa panjang. Harga emas dan perak terus meningkat dari tahun ke tahun. Kalau anda melabur dalam saham anda tidak boleh mengawal kekayaan anda. Anda serah duit anda untuk diurus oleh orang lain. Tapi kalau anda melabur komoditi fizikal anda sendiri yang mengurus kekayaan anda.

Nak buka akaun GAP atau SAP boleh wasap saya untuk maklumat lanjut.

Ahmad Sadli Ibrahim.
Authorized dealer Public Gold.
PG code PG00073921.
Contact 012-9108905

Penulis ialah seorang dealer syarikat emas Public Gold kod PG00073921

Foto saya
Saya ialah seorang dealer berdaftar Public Gold sejak September 2016. Dalam blog ini saya menulis nota kehidupan peribadi. Selain itu, saya berkongsi kebaikan Public Gold. Public Gold cuma salah satu jenama syarikat menjual emas. Harga setiap syarikat emas adalah sedikit berbeza-beza antara syarikat emas kerana faktor tersendiri. Saya bukanlah penganalisis professional, namun saya memberikan input berkaitan Public Gold secara jujur kerana saya sendiri melabur dengan emas Public Gold. Data dalam blog ini untuk saya meneliti sendiri perkembangan diri saya dalam kehidupan sebagai seorang dealer emas Public Gold dan juga sebagai seorang insan yang cuba membaiki diri. Whatsapp saya 012-9108905 kalau ingin membeli emas Public Gold.
Budaya Public Gold ialah belajar dan terus belajar. Anda boleh follow FB Page Public Gold Internasional untuk mendapat maklumat terkini.