Khamis, Mei 12, 2016

32.39


Semalam menang 3-0 tapi hari ini kalah pula 0-3.

Aku belum punya kepantasan yang cukup ampuh untuk mengimbangi game Lan.

Serangan juga agak melalut dengan banyak peluang senang di sia-siakan kerana terlalu "eager" nak menang.

Walaupun cuma latihan biasa tapi aku tetap ada perasaan teragak-agak untuk melakukan serangan.

Rabu, Mei 11, 2016

Banjir kilat di Bangi


Petang tadi hujan dengan begitu lebat menyebabkan banjir kilat melanda Bangi. Kawasan rendah nampaknya agak teruk juga dengan air masuk ke dalam rumah.

Kilat sabung menyabung pada waktu petang.

Tengku yang sedang berlatih gitar pun terpaksa membatalkan sessi latihan kerana takut ada renjatan elektrik.

Bila aku sampai ke sport kompleks lampu semua tak boleh dihidupkan. Mujurlah ada Popoi yang memanggil guard kerana bilik switch riser dikunci dengan mangga.

Dapat jugalah layan exercise pada waktu petang ni.

Bila nak balik hujan lagi dan masa tu baru aku sedar banjir kilat pada petang itu sebenarnya agak teruk juga.  

Hari ni EPF datang ke GMI. Sambutan dari staff agak kurang memberangsangkan.

Walau bagaimanapun EPF telah membantu aku mengaktifkan semula i-akaun dan kini aku sudah boleh log in ke i-akaun. Password baru pun aku dah tukar. Harap kali ini aku tak lupa lagi password nya kalau tidak kena gantung lagi macam dulu.

Password i-akaun EPF aku kali ini senang jer, korang nak tahu ke?

Nama penuh adik ipar ND. Ha ha korang carilah siapa ND dan siapa pulak nama adik ipar dia. Itulah password aku.

Selasa, Mei 10, 2016

Celcom First Gold, Pelan yang bagus


Celcom First Gold ialah plan yang aku pakai. Bayaran plan ini ialah RM 80 setiap bulan. Nombor aku masih kekal 012 tapi bukan Maxis sebaliknya aku pakai Celcom post paid dengan plan First Gold. Cas untuk guna nombor lama tapi tukar port ialah RM5.

Kelebihan plan ini ialah aku boleh call semua nombor semua syarikat telekomunikasi tanpa had. Tanpa had maksudnya tanpa had juga tapi takkanlah aku nak bergayut 24 jam kot, mati la. Sebenarnya had yang Celcom beri ialah RM 400 dengan kata lain kalau kredit kau sembang sampai RM 400 maka sampai situ jelah tanpa limit dia.

Aku ni pulak bukan kaki bersembang paling lama pun aku call 5 minit jer, itu pun dah lama gila. Jadi limit yang celcom beri ni dah lebih dari cukup.

Selain itu pelan ini juga memberikan data internet sebanyak 10 Giga dengan pembahagian 5 Giga hari minggu dan 5 Giga hujung minggu. Ini pun kira banyak juga sebab kat tempat kerja aku dah ada wifi free jadi 5 Giga ini pakai pun sikit-sikit saja.

Itulah 2 ciri utama pelan ini. Yang lain tu cuma nak sedapkan cerita sahaja. Oh ya lupa SMS pun tanpa had juga. Ada lagi ke orang guna SMS?

Secara keseluruhan aku puas hati dengan pelan ini cuma apa yang tak puas hati ialah kena bayar bukan RM80 sebulan, tapi RM84 sebab ada lagi cas GST.

Ini bulan pertama aku pakai, dia punya line pun ok saja, tak ada masalah.

Isnin, Mei 09, 2016

32.39


Selamat tinggal Maxis. Aku dah tukar line telefon kepada Celcom.

Kenapa?

Entahlah, aku memang dah lama sakit hati dengan Maxis. Bukan salah Maxis. Salah aku sendiri.

Bila aku melanggan data internet aku selalu lupa nak tutup bila masa yang Maxis beri sudah habis. Akibatnya bila aku terlupa, macam terlupa tutup paip la. Kalau ada duit kredit dalam phone tu semuanya Maxis telan. Tanpa rasa kasihan, tanpa amaran, tanpa ada apa-apa tanda.

Maxis tak salah. Aku yang salah sebab pelupa. Maxis baik, Maxis bagus. Aku yang tak bagus.

Aku pakai post paid pulak. Tapi nombor aku masih sama nombor Maxis yang lama, cuma aku tukar line Celcom.

32.39 adalah duit hasil aku menulis blog.

Terima Kasih.

 

Ahad, Mei 08, 2016

Bil air melambung tinggi, apa nak buat

Ini adalah panduan asas tentang apa yang anda perlu buat sekiranya bil air anda melambung naik tinggi sehingga paras luar biasa, melebihi dari kadar purata setiap bulan. 

Bayangkanlah rm 1000 lebih bayar bil padahal kalau nak beli rm 50 kat shopee pun kita berkira bagai nak rak. 

Dalam kes yang benar-benar berlaku pada saya, jumlah bil air tersebut ialah melebihi RM 2000. Ia berlaku bukan sekali, tapi dua kali. Kali pertama dan kali kedua. Inilah kisah benar yang berlaku pada saya sendiri.

Ia berlaku dua kali kerana kesilapan saya yang tidak mencari punca sebenar kenapa bil air naik. 

Saya hanya pergi ke pejabat SYABAS dan minta mereka tukar meter. Selepas meter ditukar, bil memang turun sekejap tapi lepas tu bil yang sampai 2 ribu datang balik.   

Sekiranya anda menghadapi situasi ini, yang pertama ialah jangan panik. Cuba berfikir dengan tenang dan matang. 

Sebenarnya bila bil naik melambung macam ni puncanya boleh dicari dengan agak mudah. Tinggal lagi nak kena selesaikan kaedah bayaran bil. 

Punca masalah ini mesti berlaku SELEPAS meter maksudnya di sebelah anda sebagai pengguna bukan SEBELUM iaitu di sebelah pembekal samada SYABAS atau mana mana syarikat pembekal air. Jika ada bocor dan anda hanya biarkan lama, memang lah akan berlaku masalah bila meter naik bacaannya.

1. Ada kebocoran  pada salur paip tanpa sedar seperti bawah tanah atau dalam dinding simen.
2. Ada "overflow" atau limpahan pada tangki. 

Untuk punca 1, anda boleh periksa sendiri melalui pemerhatian sahaja. Bila bocor di mana-mana biasanya kita boleh nampak. Boleh tengok pada meter, adakah berlaku pertukaran nombor secara laju semasa semua paip telah ditutup. Jika tak jumpa boleh cari kontraktor paip yang boleh cari air bocor. 

Untuk punca 2, overflow pada tangki berlaku biasanya kita lambat untuk kesan dan sedar kerana tangki rumah pangsa berada di paras atas sekali. Sekali lagi, cara nak kesan ialah tengok meter paip, adakah ia bergerak laju padahal paip telah tutup semuanya.

Sesetengah penghuni rumah jenis pangsa atau flat, mereka kadang-kadang tak tahu pun yang manakah tangki adalah kepunyaan unit yang dia diami. Kalau tak tahu macam mana nak tahu bila ada masalah limpah atau sebagainya? 

Overflow berlaku di bahagian atas ni boleh berlanjutan tanpa ada sesiapa tahu kerana, ia berada di tempat yang tinggi, biasanya kena panjat pakai tangga. 

Dalam kes saya ia berlaku punca yang kedua ini.  

Tangki yang biasa kita gunakan  ada sistem pelampung dengan injap untuk mengawal paras air dari bekalan SYABAS atau mana mana pembekal. Bila pelampung terlampau lama ia akan rosak, terutama kalau pelampung jenis plastik yang kurang tahan dan tidak berkualiti. 

Macam kes saya anggaran usianya dah lebih 10 tahun jadi memang patut ia rosak. Maksud rosak ialah pelampung gagal berfungsi kerana sama ada masuk air atau injap sudah tak berfungsi. Pelampung saya tenggelam bawah paras air! 

Alhamdulillah, selepas saya menukar pelampung tangki besar bersama injap kawalan sekali, masalah ini terus saja selesai. 

Tak perlu nak anda berfikir atau merancang nak pergi mengamuk di pejabat SYABAS kerana ia tidak akan membantu memulihkan keadaan. 

Saya sendiri sangka mungkin pegawai SYABAS akan merasa simpati pada saya. Tapi tidak sama sekali. Tidak walau setitis air mata pun. Apa yang mereka pinta cukup mudah. Bayar lah. Itu saja? Ya lah, apa lagi boleh buat?

Jadi anda cubalah berfikir dengan waras dan matang. Cari punca kejadian. Tengok meter anda sama ada meter mempunyai kelajuan yang luarbiasa. Cari kalau-kalau ada kesan kebocoran yang mungkin kecil tapi air meleleh setiap masa. 

Contohnya bila nak pergi kerja, semua orang dah tak ada kat dalam rumah, tapi meter tetap bergerak jugak, itu memang tanda masalah.

Adakah meter anda berputar laju walaupun semua paip telah ditutup? Kalau ini belaku, bermaksud ada kebocoran. OK... Tapi di mana? Kena cari sendiri. (SYABAS takkan tolong). 

Anda dinasihatkan supaya mencari tukang paip yang boleh diharapkan atau bertauliah. Saya sendiri agak susah nak cari tukang paip. Ada yang saya call tapi tak mau layan sebab kena panjat tangki atas. Anda boleh semak senarai tukang paip ada di paparkan di laman web SYABAS.

Mujur ada tukang paip yang sanggup nak panjat tangki dan periksa.

Pergi ke tangki atas rumah. Tengok pelampung dalam tangki. Saya sendiri panjat ke loteng atas rumah bersama tukang paip dengan menggunakan tangga. Kalau tak ada tangga, sila beli tangga di kedai. 

Tukang paip pertama saya panggil tak mahu panjat pun. Saya tak salahkan dia, badan dia gemuk dan bahaya kot kalau panjat. Tukang paip kedua yang saya panggil mujurlah dia kurus sikit, jadi dia sanggup panjat.

Rupa-rupanya injap pelampung sudah rosak, air sudah melepasi paras pelampung lalu air keluar sehingga melimpah keluar dari tangki. 

Bila pelampung rosak, air (daripada SYABAS) akan sentiasa saja mengalir tanpa henti masuk ke dalam tangki. Meter akan bergerak "nonstop".

Sebab itulah bil air saya naik gila-gila.

Apa yang anda perlu buat ialah tukar injap pelampung. Selepas tukar, pastikan injap dan pelampung berfungsi, iaitu air dari pembekal berhenti bila tangki penuh. 

Panggil saja tukang paip kalau tak pandai buat. Carilah tukang paip berlesen. 

Senarai tukang paip berlesan boleh anda cari dari laman web SYABAS. Itu pun kena pandai pilih sebab bukan semua pandai buat kerja.

Bayar tukang paip.

Bayar bil anda. Selesai. 

Kalau bil air Rm 1200 macam ni?








































































Pun anda kena bayar jugak. Itu memang hukum alam. Bil kita, kita lah yang kena bayar, tiada sesiapa akan tolong bayarkan. Itu fakta yang kejam. Kecuali anda ada kawan yang baik. 

Kalau air mata keluar? Kesat saja dan "move on". 

Cubalah buat surat rayuan kepada pihak atasan SYABAS, atau minta pertolongan wakil rakyat.

Boleh juga minta simpati saudara-mara kalau mereka sudi pinjamkan dahulu duit. 

Saya nasihatkan anda kena ada sedikit duit simpanan kecemasan dalam menghadapi situasi luar jangka seperti ini. Belajarlah mengurus kewangan dengan lebih tersusun.  

Kalau nak balik kampung dan bercuti lama, lebih baik anda tutup meter supaya kalau ada masalah masih boleh dikawal dan bil melambung tidak melarat sampai ribu riban. 

Kalau tak ada duit simpanan boleh merana jugak lah.

Lagi satu, bil air tertunggak ada kena buat sesuatu kalaupun belum mahu bayar lagi, jangan biar saja sebab air akan kena potong. 

Kena lah bincang dengan SYABAS minta bayaran ansuran atau minta bayaran berkala. Jangan buat bodoh saja dengan niat nak bayar sikit sikit tanpa memberitahu syarikat SYABAS.

Dapat sesuatu? Itulah kisah saya yang pahit tapi penuh pengajaran. 

Sabtu, Mei 07, 2016

bill air berapa?


Meter aku rosak lagi. Kali ini bill air mencanak naik.

Aku panik juga tapi masih berfikir secara waras. Kalau tak waras mungkin aku pergi mengamuk di pejabat SYABAS. Bukan apa, saja bagi SYABAS pulak panik.

Dulu pun aku dah kena. Seribu lebih untuk bill air sebulan. Aku pergi ke SYABAS suruh mereka tukar meter.

OK sekejap.

Kali ini aku kena lagi. Bill air seribu lebih sebulan.

Ya memang salah aku.

Paip aku yang bocor. SYABAS dengan muka selamber berkata; bayar, bayar, bayar.

OK baik.

Ahad, Mei 01, 2016

Kadar broadband terkini 2016


Nampaknya kadar broadband di Malaysia menjadi semakin murah.

Di bawah ini ialah apa yang saya tulis pada penghujung tahun 2015.


"Celcom plan prepaid broadband RM 60 menawarkan 4.5 Gigabyte data untuk sebulan. 

Maxis plan prepaid broadband RM 65 menawarkan 4.5 Gigabyte data untuk sebulan. 

Digi plan prepaid broadband RM 30 menawarkan 3 Gigabyte data untuk sebulan. 

U mobile plan prepaid broadband RM 68 menawarkan 8 Gigabyte data untuk sebulan. 

YES plan RM 68 menawarkan 7.2 Gigabyte data untuk sebulan."


Update terkini 2016

"Celcom plan postpaid broadband RM 80 menawarkan 10 Gigabyte data untuk sebulan. Apa yang menarik: Unlimited call all network boleh sembang sampai meleleh air liur.
Yang tak menarik: Ada kekangan masa untuk data internet. 5 Giga hujung minggu. 

Maxis plan prepaid broadband RM 68 menawarkan 8 Gigabyte data untuk sebulan.
Apa yang tak menarik: 10 Gigabyte tapi ada kekangan masa seperti hujung minggu, waktu manusia tidur baru boleh dan sebagainya. 

Digi plan prepaid broadband RM 65 menawarkan 10 Gigabyte data untuk sebulan. 
Baca: Sebenarnya 4 giga jer. Lagi 6 giga ialah semasa luar waktu puncak, masa tidur.
U mobile plan postpaid broadband RM 68 menawarkan 7 Gigabyte +  5 Gigabyte video
data untuk sebulan. 

YES plan RM 68 menawarkan 10 Gigabyte data untuk sebulan 
Apa yang menarik : 10 Gigabyte semua masa untuk sebulan. 
Apa yang tak menarik: Tempat kerja saya tak ada line YES.


Tepuk dada tanya budget. Prepaid atau postpaid semuanya kena paid.

Nota:  Kadar adalah tepat semasa waktu post ini ditulis sahaja. Syarikat telekomunikasi sentiasa membuat tawaran menarik dari masa ke semasa.

Sila baca terma @ syarat dengan teliti sebelum melanggan mana-mana pakej broadband.

Penulis ialah seorang dealer syarikat emas Public Gold kod PG00073921

Foto saya
Saya ialah seorang dealer berdaftar Public Gold sejak September 2016. Dalam blog ini saya menulis nota kehidupan peribadi. Selain itu, saya berkongsi kebaikan Public Gold. Public Gold cuma salah satu jenama syarikat menjual emas. Harga setiap syarikat emas adalah sedikit berbeza-beza antara syarikat emas kerana faktor tersendiri. Saya bukanlah penganalisis professional, namun saya memberikan input berkaitan Public Gold secara jujur kerana saya sendiri melabur dengan emas Public Gold. Data dalam blog ini untuk saya meneliti sendiri perkembangan diri saya dalam kehidupan sebagai seorang dealer emas Public Gold dan juga sebagai seorang insan yang cuba membaiki diri. Whatsapp saya 012-9108905 kalau ingin membeli emas Public Gold.
Budaya Public Gold ialah belajar dan terus belajar. Anda boleh follow FB Page Public Gold Internasional untuk mendapat maklumat terkini.